De tijd tikt
We blijven maar rennen
Ik moet nog duizend dingen doen
Iedereen rent om het maar bij te houden
We hebben geen tijd om ons zorgen te maken over de toekomst
Of om stil te staan bij het verleden
De tijd tikt, dus hou ons maar bij
Maar soms lukt dat niet.
Dan loop ik te ver achter
Dan krijg ik paniek
Maar er is geen tijd voor paniek, ik moet door!
Dus ik ren maar verder
Maar als ik stop met rennen
Als ik stil sta
Word ik dan achtergelaten?
Soms heb je niet genoeg tijd. Dan is het heel moeilijk om alles van je ‘to do-list’ af te strepen. Als dat niet lukt, loop je achter. Achterlopen kan op een heleboel manieren. Je kan je werk niet afkrijgen of je kan niet genoeg tijd besteden aan het nadenken over je keuzes. Je kan achterlopen op je ontwikkeling en vast komen te zitten. Als je vastzit, heb je hulp nodig om daaruit te komen.
Deze hulp heeft voor iedereen een andere vorm. Dat is heel erg persoonlijk. De een heeft enkel een motiverend gesprekje nodig, terwijl de ander misschien samen een planning wil maken. Ik denk dat het heel belangrijk is dat er per persoon wordt gekeken naar wat diegene nodig heeft. Vooral in het onderwijs, dat is de fase waarin jongvolwassenen zichzelf gaan ontwikkelen. Ontwikkeling loopt bij iedereen in een ander tempo. Daarvoor is er coaching, een manier om te steunen waar dat nodig is.
Er zijn een paar cruciale onderdelen van coaching: Doelen vaststellen, opzoek gaan naar valkuilen en kwaliteiten, reflecteren en plannen. Coachen kan zowel in groepsverband of individueel. Een combinatie van allebei is goed. Als coach hoef je niet alleen maar te helpen en naar oplossingen te zoeken, een luisterend oor is vaak al genoeg.
Een coach kan helpen met de stress verminderen en vooral goed luisteren. De hulp van een coach kan ervoor zorgen dat iemand niet vast blijft zitten in de strijd met de tijd.