Bekijk hier de eerste beelden uit de prachtige voorstelling Sacre Du Printemps van de Tussenjaar studenten.
De eerste foto’s zijn binnen van het Dwarslopersfestival 2022 | 50 jaar Vrije Hogeschool 50 jaar dwarslopen.
Wat een mooie middag werd het! Hoe goed was het al die oud-studenten van 50 jaar Dwarslopen aan de Vrije Hogeschool te zien en te horen in het panelgesprek: betrokken, boeiend, ernstig maar ook met humor sprekend over wat de Vrije Hogeschool betekende. Beter dan wie ook deelden zij wat de school doet en is. Als team keken we vol enthousiasme uit naar deze dag. De druk op de studenten en kunstdocenten steeg met het aantal aanmeldingen. Hoeveel studenten en medewerkers tussentijds beurtelings zouden uitvallen door corona, wisten we niet. Hoe weinig tijd we in feite hadden. Hoeveel mensen we op zulke korte termijn wisten te bereiken.
De moed van Bernard Lievegoed heeft ook ons bemoedigd. Zijn lijfspreuk was: We hebben helemaal geen tijd om van tevoren van alles te overdenken, we moeten leren handelen in het moment, en achteraf, terugkijkend, kunnen we besluiten of wat we wilden volbrengen ook werkelijk is volbracht. Zoals in de grondsteenspreuk staat:
Opdat het goed worde,
Wat wij
Uit de diepten van het gemoed,
Wat wij
Met bewust verstand
Zinvol willen volbrengen
En, ja het ís volbracht: We hebben intens genoten van De Sacre. De overgave van de studenten en prachtige toneelbeeld, het ontroerende lied aan het einde als een teken van hoop aan de horizon. De voorstelling was adembenemend. De energie van de studenten, hun volledige overgave. We zijn dankbaar voor de diepere verbinding die is gelegd met de oud-medewerkers van de Vrije Hogeschool, met vluchtelingen, nieuwkomers en natuurlijk de wereldmuziek van Nawras Altaky en zijn band Dyar, en Ishtar. Zij illustreerden hoezeer Broederschap en verbinding hoort bij de Arabische wereld, zoals Vrijheid bij het Westen en Gelijkheid bij het Oosten. Hoezeer De Vrije Hogeschool inmiddels in verbinding staat met de wereld buiten.
Dyar: thuisgekomen in de wereld.
Stay Tuned voor de aftermovie.
Fotografie: Sander Heezen