Festival Utrecht

Componisten | slotconcert

Het Dwarslopers Festival in TivoliVredenburg wordt afgesloten met een spectaculair slotconcert, waarin Kamerkoor JIP haar eerste jubileum viert, maar liefst 175 dwarslopers voor je zingen en vijf fantastische solisten de Oriënt zich laten horen. 175 jonge mensen zingen muziek over identiteit en zingeving.

Voor het Dwarslopers Slotconcert werken we samen met vier geweldige componisten uit drie verschillende werelddelen, die we graag aan je voorstellen!

Shafi Badreddin, Syrië
Diederik van der Laag, Nederland
Amaral Vieira, Brazilië
Tony Overwater, Nederland

 

Ya Wared – Shafi Badreddin
De Syrische componist Shafi Badreddin bewerkte zijn compositie Ya Wared speciaal voor Kamerkoor JIP. De melodie komt uit het zuiden van Syrië en gaat over een vrouw die gaat trouwen en daarom haar familiehuis verlaat. De familie zingt voor haar ter afscheid; een feestelijk maar tegelijkertijd treurig verhaal. Badreddin voegde aan de compositie nieuwe elementen toe uit dezelfde traditionele muziek uit het zuiden van Syrië. Zelf is hij uit dig gebied afkomstig, vlakbij de vulkanische berg (Jabal) al-Druze.

Shafi Badreddin is een van de belangrijkste Syrische hedendaagse componisten van deze tijd. Hij studeerde af aan het conservatorium van Damascus, waar hij oud, klarinet en muziektheorie studeerde, waarna hij zijn studie vervolgde in Lyon. Zijn werken werden uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Turkije, Syrië en andere Arabische landen.

Der Schwan – Diederik van der Laag, Nederland
De jonge Utrechtse componist Diederik van der Laag vertrok voor enkele maanden naar Mount Shasta in Californië, om aldaar te onderzoeken wat het betekent om enkele maanden alleen te zijn. Hij trok zich terug in een tiny house in de bergen en schreef daar speciaal voor het Dwarslopers Slotconcert een prachtige compositie, op een tekst van Rainer Maria Rilke. Na lang graafwerk in de teksten en het leven van Rilke koos hij voor het gedicht ‘Der Schwan’.

Het componeren zonder piano of andere instrumenten, in complete eenzaamheid, bracht nieuwe uitdagingen en inspiratie met zich mee, wat leidde tot een ontroerend werk voor zes vrouwelijke solisten en koor. “Voor mij was het ontstaan van de eerste melodieën een grote verademing. Alsof ik een visum had gekregen om een waanzinnig mooi land te betreden. Vanaf dat moment viel veel spanning van me af en kwam Der Schwan er heel snel uit”, aldus Diederik.
De premiere van Der Schwan wordt gezongen door solisten uit Kamerkoor JIP: Tine van der Weij, Lynn Eekhof, Marije Besselink, Marieke Derks, Eva Trapman en Yente Ploeg, samen gezongen met Kamerkoor JIP en het Haarlems Studenten Koor.

Tierra Madre en Člověk – Amaral Vieira, Brazilië
De Braziliaanse componist en pianist Amaral Vieira schreef een prachtig Stabat Mater voor koor, solisten en strijkorkest. Wij zingen enkele delen in onthutsende en opzwepende zettingen voor vier verschillende koren, getoonzet door dirigent Reyer Ploeg. Zeven jaar geleden kwam Vieira al naar Nederland voor de Nederlandse première van het originele werk. Reyer schreef hierover het volgende:

Door zijn persoonlijke uitstraling werden wij allen opgetild en bleek het wonder te geschieden: de muziek kwam vrij. Wat een beminnelijk en oplettend mens was dit. Bij de repetities luisterde Amaral altijd bijzonder aandachtig. Hij greep nooit in en was altijd heel ondersteunend en bemoedigend naar mij, de dirigent. Maar ook het koor en de musici gaf hij altijd allereerst oprechte en gerichte complimenten en wees hen daarna op een mogelijkheid nog sterker uitdrukking te geven aan iets dat in de muziek verborgen lag. Na de generale repetitie leefde hij zich uit in complimenten, maar liet ons toen alsnog schrikken. Hij zei: ‘’In één ding ben ik teleurgesteld’’. Doodse stilte. Hij vertelde toen dat hij het laatste deel zo gecomponeerd had dat koor en orkestzich geheel konden uitleven in de stralende muziek, en dat gebeurde te weinig volgens hem: ‘’You have to sing this from the bottom of your heart!’’.

Over de première van de nieuwe versie schreef Vieira het volgende: “I am immensely happy and honored that two parts of my Stabat Mater have been included in the program! The new versions Reyer has created from Eia Mater and Quando corpus morietur are simply wonderful! How I would love to be with you and with the dear members of the choirs to celebrate this important anniversary of 10 years! Spiritually I will be with you, following all steps and applauding warmly all the performances! I’m absolutely sure that the festivals will be much more than just some music. It is true that a great number of young people seem to be lost – they lack a sense of mission of life. I love the new Dutch word Dwarsloper – I’m trying to find an equivalent expression in Portuguese, but it’s not easy to find one…”

Meer lezen over Amaral Vieira en de compositie? Reyer Ploeg schreef er een shortread over.

Nieuwe compositie (geen titel) – Tony Overwater
Tony Overwater Dwarslopers Kamerkoor JIPSpeciaal voor het Dwarslopers Slotconcert schreef contrabassist en componist Tony Overwater een compositie voor verschillende koren en solisten. Op het Dwarslopers Festival Haarlem zullen we het werk uitvoeren met de wereldberoemde Iraanse zanger Mohammad Motamedi. In Utrecht hoort het publiek een hele nieuwe versie, met verschillende koren, de zangers Wasim Arslan en Nawras al Taki en de virtuoze klarinettist Ghaeth Almaghoot. Het is een werk zonder tekst, maar Mohammad, Wasim en Nawras zingen prachtige Perzische  (Mohammad) en Arabische (Wisam en Nawras) poëzie over het thema van het Dwarslopers Festival: identiteit!

Tony Overwater, bassist en componist, is met zijn ‘sound’ en unieke manier van spelen een vermaard musicus in de Europese muziekwereld. Overwater staat bekend om zijn baanbrekende werk in de Arabische muziek. In 1995 tourde hij met het Yuri Honing Trio in het Midden-Oosten, waar hij verliefd werd op de Arabische muziekcultuur. Sindsdien heeft Overwater een unieke manier van spelen op de akoestische bas ontwikkeld, waarmee hij microtonale muziek kan spelen. Overwater speelde concerten met verscheidene Arabische muzikanten als de Libanese zangeres Rima Khcheich, de Marokkaanse ud-speler Said Chraibi en de Algerijnse violist Kheiredinne M’Kachiche. In Nederland richtte hij Salon Joussour op, een podium voor Arabische muziek. Als componist maakte Overwater muziek voor vele documentaires, waaronder de Berlijnse Award-winnende documentaire Justice For Sergei en Om de Oude Wereldzee over Abraham Kuyper.

 

Kamerkoor JIP en de andere koren zijn ontzettend trots met al deze fantastische muzikanten te mogen samenwerken.

Jubileumconcert Kamerkoor JIP en 175 jongeren zingen samen

Het Dwarslopers Festival in TivoliVredenburg wordt afgesloten met een spectaculair slotconcert, waarin Kamerkoor JIP haar eerste jubileum viert met adembenemende koormuziek uit Midden Europa en het Midden Oosten, maar liefst 175 dwarslopers voor je zingen in speciaal voor hen geschreven muziek en bovenstaande solisten zich laten horen.